خوشنویسی؛ هنری برای پرورش ذهن و خلاقیت

خوشنویسی؛ هنری برای پرورش ذهن و خلاقیت

خوشنویسی هنری زیبا و پر طرفدار در ایران است و استادان بسیار خوبی در این رشته فعالیت می‌كنند به‌گونه‌ای كه می‌توان گفت خوشنویسی اسلامی به‌ویژه در ایران رنگ و بویی خاص و منحصر به‌فرد دارد. البرز نیز از داشتن استادان بزرگ و بنام خوشنویسی محروم نیست. به‌عنوان مثال «غلامحسین امیرخانی» از چهره‌های ماندگار خط نستعلیق در عصر حاضر اهل طالقان است. خوشنویسان با ذوق و هنرمند دیگری هم در استان وجود دارند كه ازآثار وی مشق خط می‌كنند. «رحمت (بهمن) آذری فر» یكی از این خوشنویسان خوش ذوق البرزی است كه ۳۳ سال از عمرش با هنرخوشنویسی عجین بوده و موفق به كسب درجه فوق ممتاز در این هنر شده است. وی كه از ۱۳ سالگی خوشنویسی را زیرنظر استادانی چون «رضا منوری» و «حمیدرضا جمشیدی» آغاز كرده، صاحب آثار فاخری است كه در جشنواره‌های مختلف منتخب شده‌اند. پای صحبت‌های این هنرمند البرزی نشستیم.

278web

در عصر سرعت و فناوری پرداختن به هنر چه تأثیری بر روح و روان آدمی دارد؟

در عصر حاضر با وجود چالش‌ها و معضلات زیادی كه وجود دارد هنر می‌تواند وسیله ای برای تغذیه روح و رسیدن به آرامش باشد. در واقع انسان‌ها نیاز دارند كه به هنر سوق پیدا كنند. خوشنویسی هنری روحانی است كه می‌تواند در روح انسان صبر و آرامش ایجاد كند.

در روز چقدر خوشنویسی می‌كنید و آیا پیش آمده است از این فعالیت خسته شوید؟

گاهی شده كه در روز ۱۲ ساعت یا بیشتر قلم به دست باشم و به خوشنویسی بپردازم اما به دلیل علاقه وافری كه به این كار دارم متوجه گذر زمان نمی‌شوم، از این كار خسته نمی‌شوم و تأثیر بسیار زیادی بر روحیه‌ام دارد.

در چه خطی تخصص دارید؟

در خط نستعلیق كه به‌ عروس خطوط اسلامی مشهور است تخصص دارم. این خط آنقدر زیبایی دارد كه برازنده این نام است.

چرا خط‌های دیگر نتوانسته‌اند با نستعلیق رقابت كنند؟

در قلم نستعلیق به دلیل دورهای قلم و انعطاف‌پذیری خاصی كه دارد و اینكه سطح خاصی برای آن در نظر گرفته نشده، دائما قلم در حال چرخش است و اعمال سلیقه در آن خیلی زیاد است. بنابراین از زیباترین و پرطرفدارترین خط‌های تحریری است. در بین كشورهای اسلامی، ایران در خط نستعلیق از بقیه بهتر است و استادان بزرگی در این حوزه فعالیت می‌كنند.

از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی كه در آن شركت كرده اید، بگویید.

دی ۹۴ اولین نمایشگاه انفرادی‌ام را در كنار استادان بزرگ خوشنویسی در تهران برگزار كردم و پیش از آن در نمایشگاه‌های گروهی زیادی شركت كردم از جمله جشنواره رضوی كه ۳ دوره حضور یافتم و در ۲ دور آن منتخب شدم. نتایج دور اخیر هنوز مشخص نشده است. منتخب جشنواره بین المللی فجردر سال ۹۲، منتخب بخش رقابتی نمایشگاه و همایش استادان بزرگ در موزه هنرهای معاصر و منتخب جشنواره «بشنو از نی» هم بوده‌ام.

از خطوط كدام یك از استادان خوشنویسی بیشتر مشق كرده‌اید؟

از خطوط استادان خوشنویسی چون استاد «غلامحسین امیرخانی» كه از استادان مسلم نستعلیق است و همچنین استاد «علی شیرازی» مشق كردم و به‌صورت غیرمستقیم از هنر آنها بهره‌برده‌ام.

درست است كه خوشنویسی استعداد ذاتی می‌خواهد؟

حقیقتا بله اما این استعداد تا حدی اكتسابی است. درواقع بدون داشتن استعداد می‌توان تا حد دانستن تكنیك پیشرفت داشت اما در سطح حرفه ای نمی‌توان بدون استعداد ذاتی پیشرفت چندانی داشت.

وضعیت البرز را از نظر داشتن استعداد‌های خوشنویسی چطور ارزیابی می‌كنید؟

خوشنویسی در البرز اخیرا با استقبال خوبی مواجه بوده ،زیرا انجمن خوشنویسان كرج در جذب هنرجویان بهتر عمل می‌كند. باید هنرجویان تازه وارد را جذب كرد تا بتوان از بین آنها استعدادیابی شود. اكنون هنرجویانی با سن و سال كم داریم كه زیباترین خط‌های تحریری كرج را دارند. اگر بتوان با فرهنگسازی استعدادها را به این هنر اصیل جذب كرد می‌توان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی كاست.

حمایت از هنرمندان خوشنویسی چگونه است؟

در واقع البرز هنوز به این رشد نرسیده است كه گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری در آن برگزار شود و استقبال خوبی هم از آن صورت گیرد اما این موضوع در تهران اتفاق افتاده است. از طرفی لازم است تا از هنرمندان خوب و استادان این رشته حمایت‌های دولتی صورت گیرد و از آثارآن‌ها استقبال شود. ارگان‌های زیادی هستند كه می‌توانند آثار هنرمندان را خریداری كنند و یا از نمایشگاه‌های هنری استقبال كنند.

بیشتر از چه تكنیكی استفاده می‌كنید؟

بیشتر در قلم كتیبه‌نویسی فعالیت كرده‌ام اما تقریبا در همه اقلام فعال بوده ام. قلم كتیبه به دلیل درشت‌نویسی با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبه‌روست.

توصیه شما به علاقه‌مندان و هنرجویان خوشنویسی چیست؟

موفقیت در هنر خوشنویسی به چند موضوع بستگی دارد. یكی از آنها علاقه و عشق است، بعد از آن بهره‌بردن از استادان خوب خوشنویسی و تمرین مداوم و پشتكار در این كار. در واقع هنرجو باید به‌صورت مداوم و با برنامه‌ریزی خوشنویسی كند. مشق هنرجو می‌تواند به ۳ صورت خیالی، نظری، قلمی صورت بگیرد. در واقع تصور خطوط و دیدن خط بزرگان خوشنویسی و سپس قلم زدن در  تمرین این هنر اهمیت زیادی دارد.

تأثیر پذیری از ادبیات در خوشنویسی چقدر است؟

مواد اصلی خط ادبیات است و از آثار مختلف ادبی چون آثار بزرگانی ادب فارسی استفاده می‌شود. من اكثرا از اشعار شاعران شناخته شده ای چون سعدی، حافظ، مولانا و فردوسی استفاده می‌كنم تا غنای مفهوم با زیبایی خط تلفیق و اثری زیبا خلق شود.

مطالب مشابه
ارسال دیدگاه جدید
شما میتوانید نظر و پیشنهاد خود راجب سایت و مطلب را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهی ارسال نشده است!